Hjälpa, stjälpa, pausa

Det var tänkt att han skulle hjälpa oss. Han skulle göra hela universitetstiden enklare. Han skulle berätta för oss hur vi skulle göra för att allt vi läste magiskt skulle absorberas av hjärnan och vi skulle bli genier allihop. Aldrig skulle vi behöva oroa oss för en tenta.
Föreläsaren inom studieteknik förstörde mig snarare än kom med någon dunderkur. Det krävdes bara en mening. Efter sju minuters koncentration så sjunker förmågan att minnas, så ni måste ta en paus var sjunde minut. Visserligen skulle dessa pauser inte vara längre än en minut, men det kan vara så att jag råkar missbruka dem. Ofta. Länge. Min självdisciplin har vissa svagheter. Som nu, när jag sitter och pluggar in begrepp jag inte förstår oavsett hur många gånger jag läser, då är de där (berättigade!) pauserna väldigt lockande.
Så ja, det är precis en såndär mikropaus jag befinner mig i just nu. Jag ska nog ta en till paus direkt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0