Around the corner

Nu ska jag berätta en sak för er. Jag var ute med ett gäng tjejer på en hiphopklubb igår. Det var en såndär kväll där allt bara flöt på från början. Förfesten hade varit bra. Vägen till klubben hade varit bra. Första intrycket av stället var bra. Så där stod vi på dansgolvet och körde loss. Fulla och glada. Så känner jag hur någon börjar dansa med mig. Dvs gnuggar sitt skrev mot min rumpa samtidigt som han håller fast mig i höfterna. Visst, jag hade redan märkt att det var ett rumptafsarställe, men jag uppskattade inte hans lilla dans utan drog mig snabbt ur greppet. Jag fortsatte att dansa med mina vänner när han drog tag i mig för att dansa vidare på det han redan börjat med. Ännu en gång tog jag mig ur. Hans tolkning av det hela måste varit otroligt fel, för det han gjorde då var att dra tag i mig igen. Denna gången drog han tag så hårt att jag snurrade runt. Han tog ett ordentligt grepp om mitt ansikte. Och tvingade mig att kyssa honom.
Om jag örfilade honom och skrek vilken vidrig människa han var? Nej, jag tog mig ur greppet och gick tyst tillbaka till mina vänner en stund. Sen tröttnade jag, åkte hem och grät. Få saker kan trycka ner mig så mycket som att bara känna mig som ett objekt. Jag kan inte förstå vad han skulle få ut av det, om han trodde att jag skulle känna mig smickrad. Vart är det denna typen av män har fått sin uppfattning om kvinnosyn ifrån? Vem är det som har sagt till dem att om en tjej går ut på krogen, då är det bara att ta och peta så mycket man vill? De som ens vågar sig på argumentet att tjejer måste tänka på vad deras klädsel sänder ut för signaler kan väl gömma sig under den stenen de redan gömt sig under så länge. Jag hade långärmad skjorta, jeans och converse. Men jag borde få ha rätten att gå i en urringad klänning som knappt täcker den där tafsvänliga rumpan utan att för den sakens skull behöva betraktas som ett objekt av folk runt omkring. Jag vill kunna gå omkring i vad jag vill utan att oroa mig. Jag vill kunna gå ut i enbart Victoria Secret-uniform utan att folk ska tro att jag är ute efter något. Jag vill kunna se ut hur jag vill utan att få en hand på rumpan. Jag vill kunna ha en utekväll med tjejerna utan att bli nedtryckt av män som tror att de får göra vad de vill.
Nästa gång jag blir utsatt för samma sak så tänker jag inte smita iväg i tystnad. Nästa gång tänker jag visa hur otroligt kränkande det är och få honom att inse hur snevriden syn han har, i hopp om att kunna få honom att fatta på riktigt. Men mest av allt hoppas jag att det inte blir en nästa gång.


Kommentarer
Postat av: Ronja

Äckel!!

2013-04-06 @ 21:28:18
URL: http://byronjam.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0