"Generna i närbild- DNA-molekylen" visstvisst

På fredag så har vi ett stort prov på genetik. Det finns ju en hel del saker man kan komma på som är enklare. Allt bara krånglar till det hela tiden! Det trasslar liksom in sig i sig självt. Eftersom detta provet står för 1/5 av slutbetyget i biologi så vore det ganska bra om jag hade börjat studa för en vecka sen. Jag tror att jag ligger på gränsen till MVG så om jag bara får det på det här provet så tror jag att jag klarar mig. Men som sagt så måste jag ju studa då. Jag hade tänkt att börja igår, men det blev inte av. Därför måste jag köra extra hårt idag.
Michelle hängde med mig hem efter skolan för att kolla på Gossip Girl som hon hade missat. Lagom stressad som jag var så skickade jag hem henne direkt efteråt (egentligen skulle vi ha sett tre avsnitt, men vi hann bara två). Så efter att jag hade fått dåligt samvete och känner mig taskig så kom jag igång. Till min förskräckelse så märkte jag att det var 20 sidor att läsa+ anteckningar. Väldigt mycket att läsa med andra ord.
Men vad gör jag då här? Varför sitter jag och bloggar när jag borde studa? Jo, svaret är enkelt. Jag kom av mig... Jag kom av mig och kunde inte komma igång sen igen... Jag kom av mig och kunde inte komma igång sen igen, utan jag läste bara om samma sak hela tiden och kunde inte få in det. Det hjälper ju inte heller av att jag har en syster som kollar på tv och antagligen är döv eftersom jag hör tv:n väldigt bra även fast jag sitter i köket.
Bra arbetsmiljö studmiljö? Let me think... hmm... Och svaret är : *trumvirvel* nej inte direkt!

Allvarligt talat så måste jag bege mig in i kromosomernas  värld igen!


En sak bara: Varför kopierar sig DNA:t innan celldelningen? Den åker ju ihop till kromosomerna och sen kopierar de sig själva. Varför måste DNA:t också kopieras? Då får man väl fyra av alla gener?!





Puss<33

Kommentarer
Postat av: Ronja

Men det är väl DNA:t som kpopieras o inte kromosomen, eller?! "/

2009-06-03 @ 21:10:41
Postat av: Michelleee

hahaxD<3

2009-06-04 @ 23:06:24
URL: http://michellekallin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0